Na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 20 sierpnia 2010 r. (DzU, nr 156, poz. 1046)
kursywą podany komentarz do rozporządzenia
1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
Udział w projekcie edukacyjnym jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów gimnazjum realizujących treści nowej podstawy programowej. Muszą oni (poza wyjątkami określonymi w ust. 9) podczas nauki w gimnazjum (w ciągu 3 lat) wziąć udział w co najmniej jednym projekcie.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
Zdefiniowany tak projekt jest działaniem zespołowym (nie może to być więc projekt indywidualny) i planowym, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
Tematyki projektów można szukać w treściach podstawy lub poza nią. Projekty mogą dotyczyć jednego przedmiotu bądź mieć charakter interdyscyplinarny.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
Istotę projektu stanowi fakt, iż realizowany jest on przez zespół uczniów, a nauczyciel jedynie wspiera ich działania. Samodzielne podejmowanie decyzji, możliwość wyboru sposobu realizacji zadań oraz odpowiedzialność za ich wykonanie powodują, że uczniowie w naturalny sposób uczą się planowania i organizowania swojej pracy, rozwiązywania problemów i współpracy w zespole.
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Każda szkoła powinna wypracować swoje reguły, dostosowując je do własnych warunków (np. wielkości szkoły, posiadanego sprzętu, możliwości organizacyjnych) oraz potrzeb uczniów
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
Ponieważ celem wprowadzenia obowiązku realizacji zespołowego projektu edukacyjnego przez uczniów gimnazjum jest kształtowanie odpowiednich postaw i umiejętności uczniów, proponuje się, aby udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego był brany pod uwagę przy ustalaniu oceny zachowania ucznia.
7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
Bez względu na to, w której klasie uczeń zrealizuje projekt edukacyjny, informacja o tym udziale oraz temat projektu będą wpisane na świadectwie ukończenia gimnazjum.
9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
10. W przypadkach, o których mowa w ust. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony" albo „zwolniona".
[tekst zaczerpnięty ze strony www.nowaera.pl]
Tematy projektów edukacyjnych dla klas drugich na rok szkolny 2015/16
realizowanych w Publicznym Gimnazjum nr 5 w Kluczborku
opiekun projektu: Urszula Czaplicka
"Dźwięki wokół nas".
opiekun projektu: Bożena Dąbrowska
O wyrazach obcych w języku polskim.
opiekunowie projektu: Lucyna Dłubak i Patrycja Pietrzykowska
eTwinning we współpracy ze szkołą hiszpańską - MUECA
opiekun projektu: Bogusława Golnik
Śladami przeszłości Kluczborka.
opiekun projektu: Janusz Grudziński
Tenis ziemny dawniej i dziś.
opiekun projektu: Maciej Gulewicz
Dzień sportu świętem szkoły.
opiekun projektów: Agata Hiczkiewicz
1. "Matematyka w życiu codziennym - planujemy remont mieszkania".
2. "Matematyka w powiecie kluczborskim" - dane statystyczne, wiadomości dotyczące naszego regionu.
opiekun projektów: Krzysztof Hiczkiewicz
1. I ty możesz zostać inwestorem giełdowym.
2. Czwarta władza, czyli wpływ środków masowego przekazu na życie społeczeństwa.
opiekun projektu: Katarzyna Kaliciak
Z ortografią na Ty.
opiekun projektu: Anna Kędzia - Lech
1.Jak uczyć się języka angielskiego poprzez film i muzykę?
2.Brytyjskie zwyczaje i tradycje.
3.Podróż przez kraje anglojęzyczne.
4.J.K. Rowling życie i twórczość.
opiekun projektów: Krzysztof Kiliński
1. Suplementacja witaminowa dla pływaków.
2. Przyczyny unikania uczestniczenia w lekcjach wychowania fizycznego.
opiekun projektu: Beata Kotowska
"Nasza podróż po ...."-walory turystyczne wybranego regionu.
opiekun projektu: Karolina Koszela
1. To miejsce warto zobaczyć.
2. Co wiemy o asertywności.
opiekun projektu: Joanna Kozioł
Rzym-kolebka cywilizacji łacińskiej.
opiekun projektów: Lucyna Krysiak
1. Portrety drzew – monumentów przyrody.
2. Substancje w naszym otoczeniu.
opiekunowie projektu: Lucyna Dłubak i Alicja Lachowska
Festiwal Śpiewać Każdy Może pod hasłem "W drogę"
opiekun projektów: Michał Lewandowski
1. Widzę i jestem widoczny - dlaczego warto stosować elementy odblaskowe w ruchu drogowym.
2. Na tropie elektrośmieci.
3. Jeżdżę z głową.
opiekun projektów: Klaudia Lorek
1. Europa niemieckojęzyczna.
2. Poznajemy kraje niemieckojęzyczne.
3. System edukacyjny w Niemczech.
opiekun projektu: Małgorzata Maciągowska
Historia dyscyplin sportowych gier zespołowych
opiekun projektu: Piotr Matkowski
Aktywność ruchowa - przymus czy przyjemność.
opiekun projektu: Jerzy Michniewicz
Kluczbork w poezji i prozie niemieckiej.
opiekun projektów: Katarzyna Paluch
1. Virtueller Spaziergang durch Berlin". Wirtualny spacer po Berlinie.
2. "Feiern ohne Ende". Feste und Feiertage in Deutschland. Święta i dni świąteczne w Niemczech
opiekun projektów: Ewa Pietruszyńska
1. Parkietarze, mozaiki, puzzle.
2. Serwetki łowickie i różne ornamenty.
opiekun projektu: Jarosław Przybył
Czy zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia wpływa na samopoczucie człowieka oraz formę sportowca?
opiekun projektu: Anna Radłowska
Wiem co jem - w świecie witamin.
opiekun projektu: Zdzisława Rybak
"Od Dionizosa do Mrożka"- historia teatru.
opiekun projektu: siostra Zachariasza
Bóg w literaturze i muzyce.
opiekun projektu: Mariola Sobecka-Drozda
1. Tradycje oraz zwyczaje w krajach anglojęzycznych.
2. Angielski w muzyce, sztuce oraz literaturze.
opiekun projektów: Justyna Szlagor
Wielcy Polacy.
opiekun projektów: Celina Targosz
1. Ciekawe liczby.
2. Matematyczne i logiczne łamigłówki.
opiekun projektów: Zygmunt Turczyn
1. Matematyka inaczej.
2. Funkcje matematyczne w naszym otoczeniu.
3. Bryły przestrzenne w naszym otoczeniu.
opiekun projektów: Anna Tworkowska
1. Największe miasta krajów angielskojęzycznych.
2. Brytyjskie stereotypy.
3. Moje ulubione filmy angielskie.
4. Ulubiony zespół muzyczny.
opiekun projektu: Joanna Zbadyńska
Kluczbork okiem młodego historyka.
opiekun projektu: Wioleta Żehaluk-Niedźwiecka
Śladami Sławomira Mrożka.
opiekun projektów: Krzysztof Chojak
1. Portret miasta w czterech porach roku.
2. Wspóczesne oblicze techniki sgraffito.
3. Graffiti – współczesną odpowiedzią na fresk.
4. Nowe technologie i tendencje w plastyce