Rozmawiajmy ze sobą – film, ja i Ty...



8 października uczniowie klas IIIc i IIId, pod opieką p. Zdzisławy Rybak, rozpoczęli realizację projektu Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.
Program ten zainicjował Polski Instytut sztuki Filmowej i z ogromnym powodzeniem realizowany jest na terenie całego kraju, szczególnie że patronują mu takie osobistości jak: Andrzej Wajda, Jerzy Stuhr, Jan Jakub Kolski czy Krzysztof Zanussi.
Celem projektu jest przybliżenie uczniom kina polskiego i światowego, udzielenie informacji o świecie, o kondycji człowieka, wyborach moralnych.
Nasi uczniowie będą uczestniczyli w prezentacji kina współczesnego. Są to filmy niszowe, które gościły na polskich ekranach w ostatnich latach. Niszowe dlatego, że trudno było je odnaleźć w repertuarach większości dużych kin. Cykl przypomina kilka z tych niedocenionych tytułów i udowadnia, że kino ostatnich lat to również wartościowe propozycje, które poruszają ważne problemy i rozwijają wrażliwość młodych widzów.
Oprócz prezentacji nieznanych, a często niedostępnych pozycji, cykl ma zachęcić do własnych poszukiwań. Uczy sprawniejszego i bardziej krytycznego poruszania się po repertuarze kina oraz uważniejszego śledzenia premier w poszukiwaniu filmów poruszających, mądrych i estetycznie ciekawych.
Cykl obejmuje dziewięć comiesięcznych seansów odpowiednio wyselekcjonowanych tytułów. Przed projekcjami uczniowie wysłuchują prelekcji, a po filmie mogą wziąć udział w dyskusji albo warsztatach i konkursach plastycznych.
Pierwszym filmem, jaki zobaczyli nasi uczniowie, było dzieło brytyjskiego reżysera B. Webb'a pt. „Jak to jest", poruszające temat przyjaźni, która zostaje wystawiona na próbę.


Jak to jest?
The be all and end all

Film opowiada o relacjach dorosłych i młodych, stawiając jednocześnie pytanie o to, czym jest dorosłość i co to znaczy być dojrzałym i odpowiedzialnym. Spontanicznie przedstawiona historia przyjaźni dwóch młodych chłopców, a także wszystkich wyzwań i trudów, jakie dopadają głównych bohaterów- Robbie'go i Zyggie'go- w okresie dojrzewania, najważniejszego w kształtowaniu osobowości i spojrzenia na świat. Za plecami rodziców eksperymentują z alkoholem, zdobywają pierwsze doświadczenia erotyczne ze starszymi dziewczynami i marzą o tym, co zakazane. Chcą spróbować wszystkiego, cieszyć się młodością i pierwszymi oznakami wolności. Najlepsi przyjaciele, spędzając beztrosko czas, nie spodziewają się nawet tragedii, z którą przyjdzie im się zmierzyć. Robbie nagle trafia do szpitala, a lekarze diagnozują u niego poważną wadę serca, która może doprowadzić do śmierci. Zyggie za wszelką cenę chce pomóc najlepszemu przyjacielowi, spełniając ostatnie życzenie umierającego kolegi- Robbie nie chce umrzeć jako prawiczek. Ziggy obiera najbardziej niemożliwy plan, dzięki któremu nieraz wpadają w kłopoty, lądując w domu publicznym czy w policyjnym radiowozie. Sam również poszukuje swojego ojca, z którym nie miał kontaktu od dziecka, był wychowywany jedynie przez matkę. Zatajając przed synem prawdę o relacji między nimi, kobieta wyrządza mu ogromną krzywdę, Zyggy chce tylko wreszcie poznać własnego ojca.
Spontaniczny i pełen przekory film wkrada się w prywatny świat dorastających chłopców. Jak to jest to przede wszystkim pozbawiona sentymentu opowieść o prawdziwej przyjaźni i dojrzewaniu. Chociaż Robbie kończy życie w bardzo młodym wieku, ma poczucie spełnienia i umiera zadowolony ze swojej krótkiej podróży. Daje przykład walki z przeciwnościami losu i optymizmu w nawet najtragiczniejszych sytuacjach.

opracowały:
Paulina Pietkun (3c) i Magda Tkacz (3c)